Kål-klubben – KÅL er KOOL:

‘Det hele startede med et spidskål og to grøntkålsplanter i den runde have’. 

Siden erfarede vi, at man taber sig af at spise kål. Særligt, hvis man spiser meget kål og undgår/nedsætter sukker, brød og pasta. Det er basisviden for nogle, men for mange, er det en teori – langt fra virkeligheden – at det faktisk anbefales at spise 600 gram grøntsager om dagen. 

Vi ved, at støtte i et fællesskab, kan holde sundheden på sporet. Og dannede derfor kål-klubben, hvor vi laver forskellige hyggelige aktiviteter med smagsprøver på grønt mad. 

Vi lærte professorens grønne energigrød at kende – og øver os nu i at blende alverdens grøntsager. 

Faktisk var professor Oluf Borbye Pedersen forelæser til et af vores online naturvidenskabelige foredrag efteråret 2025. Her fortalte han om tarmmikrobiomet, som trives bedst med mange forskellige grøntsager. Han mener også, at vi bør nedsætte kødforbruget – og sukker, havde han intet til overs for. 

Se mere på facebookgruppen ‘Kål-klubben i Vejlby Vest’. Og på kalenderen for kommende events. Eller kontakt, kontakterne og kom med i Whatsapp gruppen. 

Kontakt: Samira, Gitte, Maryan og Fartun – se nedensående pjece fra april 2026. 

15/4-26 kl. 18 prøvede vi opskriften i Professorens Grønne Energigrød side 162. Spidskål, blomkål, bladselleri, ananas, lime, banan tilsat kokosmælk og vand. Uhm!
Smagsprøverne pyntet med mynte og blåbær.
Kålklubben lavede også en lækker salat med grønne linser og masser af grønt.
Det er hyggeligt at spise sammen. Børn er også velkomne.
Foredrag livestremet fra Aarhus Uni. September 2025.
Hvad fylder du i din mavesæk?
Følg med på aktivitetskalenderen
En god blender kan hurtigt lave en sund grøn grød.
Morgenmad og frokost to go.
Grøntkål klarer hele vinteren, mens andet visner ned. Her fra Samlingspunktets bakker i 2023.